Bornse synagoge, zondag 21 november 2021

Buiten is het koud, grijs en net niet droog; zo’n doorsneemiddag in november.
Binnen is het warm en luisteren de bezoekers aandachtig naar een sprankelend optreden van het Trio C tot de Derde. Een optreden waarbij het sommigen moeilijk valt om niet stilletjes mee te bewegen op de muziek. Klezmermuziek om precies te zijn, Joodse feestmuziek gespeeld op instrumenten die het mogelijk maken om al lopende de muziek te spelen, in dit geval viool, accordeon en klarinet. Muziek geïnspireerd op klezmer-, balkan- en zigeunermuziek. Muziek die niet alleen uiting geeft aan intense vrolijkheid, maar ook aan intens verdriet.

Het trio heeft al een lange staat van dienst en de wijze waarop de leden op elkaar zijn ingespeeld geeft daar blijk van. Mooie achtergrondverhalen ook bij de gespeelde stukken. Veel stukken blijken niet echt gecomponeerd te zijn, maar ontstaan uit lokale deuntjes. Ook blijken sommige stukken her en der in Europa en daarbuiten een eigen betekenis te hebben.

Componist Bela Bartók heeft als een van de weinige grote componisten onderzoek gedaan naar de herkomst van de muziek door stad en land af te reizen en in gesprek te gaan met bewoners en heeft enkele van de volksmelodieën gebruik voor zijn composities.

Zo komt ook de vraag voorbij hoe je Grieken en Turken met elkaar kunt laten verbroederen. Vraag het aan het trio en je komt uit op een Griekse en Turkse dans, die je in een mix laat samensmelten tot een feestelijk geheel.
Deze en andere verhalen vormden de context van een optreden vol met aanstekelijke muziek. Een optreden dat het trio afsloot door al spelend het podium te verlaten en even later op dezelfde wijze terug te keren om een welverdiend hartelijk applaus in ontvangst te nemen.